dinsdag 26 augustus 2008

'Ontdek het verleden' in Venlo




Vanmiddag ben ik in Venlo gaan kijken bij een opgraving in het kader van de 'Verhalen van Limburg, Ontdek het verleden'. Daar ontmoette ik een alleraardigste jongedame van de provincie, Marian Janssen, waarvan ik een folder kreeg uitgereikt. Iedereen stond braaf te wachten totdat de hele groep zich in beweging zette. Bianca Hendrikx van ADC ArcheoProjecten uit Amersfoort was al begonnen met haar uitleg toen ik bij de derde opgravingsput aankwam. Een team van de regionale zender L1 onder aanvoering van Ger Houben staat klaar om opnamen te maken. En in de opgravingsput spotte ik Kris Förster van 'KF inHeritage' die contactpersoon voor de opgravingen in deze reeks is.

We staan aan de rand van het voormalige fort. Aan de rand van de 'put' zijn de(?) fundamenten nog te zien. In het midden van de put ligt een rechthoekig gat dat is gevuld met stenen en puin. Daarin zijn onder meer een vuurstenen schrabber of krabber, een hoef- of schoenbeslag en aardewerkscherven vanaf de 14e eeuw gevonden.

Bij de tweede put die we bezoeken vallen de rode pijpen op. Die mogelijk voor (afval)water hebben gediend. Volgens Bianca uit de 18e eeuw. Een uitgebroken muur en een stukje fundament in een hoek.

In de derde put vallen vooral de haardplekken op. Roodverbrande leem. En verder een muur(?) met een opening erin.

Aanleiding voor de opgraving zijn de toekomstige plannen van de gemeente. Overigens moeten die nog worden gemaakt. Een nieuw stadion voor VVV hoor ik fluisteren.

Ook zie ik de stadsarcheoloog van Venlo Maarten Dolmans en zijn kinderen. Die springen vrolijk in en uit de opgravingsput. Papa roept hen terug. De wethouder lijkt niet meer op tijd te komen vang ik op. Het is al ruim 17.15 uur.

Wat ik miste, als iemand die de plek niet kent, is enkele afbeeldingen van het fort en de resultaten van de boringen en het grondradaronderzoek wat al eerder heeft plaatgevonden op tekening. Aan het publiek merk je dat ze behoefte hebben aan tastbare dingen. Als wordt verteld over een muur aan de hand van grondsporen dan hoor ik de opmerking: 'Ik zie geen muur. Waar is dan die muur?'.

Bianca laat zich ontvallen dat gelet op de vele grondsporen de gemeente het advies zal krijgen om het terrein op te graven mochten ze het willen ontwikkelen, cq bebouwen.

Op de andere foto's bij Flickr een impressie van het terrein, enkele grondsporen, de verzamelde pers en organisatie.

Geen opmerkingen: